고려대학교 행정학과

QUICK MENU
  • 로그인
  • 사이트맵
  • English

안내(구버전)

기초영역 2: 방법론 이해

1. 사회통계
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
방법론 전공필수 2 학년매 학기 이명진 영강
국문요약 이 과목은 사회학적 연구를 위한 가장 기본적인 방법론 중 하나인 통계학적 개념과 지식 그리고 응용 방법을 배우는 것을 목적으로 한다.
영문요약 This course is an introduction to behavioral statistics, designed primarily for social science students.
강의자료 Spatz, Chris. 2012. Basic Statistics. Thompson Higher Education: CA. (10thedition)  
Lieberson, Stanely. 1985. Making it Count. University of California Press: CA.
Starup, Richard and Elwyn T. Whittaker. 1982. Introducing Social Statistics. George Allen and Unwin: London. SPSS. User Guide.
Babbie, Earl, Frederick S. Halley, and Jeanne S. Zaino. 2012. Adventures in Social Research: Data Analysis Using IBM SPSS Statistics. Sage Publication. 8thedition.
선수 과목 Introduction to Sociology or History of Sociology
이수 후
권장과목
사회조사실습
기대효과 *양적방법론의 기초를 이해하며 마케팅, 사회조사전문가, 빅데이터분석가 등 각종 자료분석가와 기자, pd 등 관련 전문가로서 필요한 기초지식 습득
최근 강의계획서

SOCI295_00 Social Statistics
(Spring 2016)

Class Hours: 10:30-11:45 on Tue and Thu / Class Room: Liberal Arts BLDG 000
Instructor: Myoung-Jin Lee (E-mail: leemj@korea.ac.kr)
Office Address 305 Liberal Arts BLDG / Office Telephone: 02-3290-2084
Office Hours: 13:30-15:30 Tuesday or by appointment

Course Description : This course is an introduction to behavioral statistics, designed primarily for social science students. As much as possible, we will emphasize "social" examples because most of you are concentrating in sociology.
Since most social scientists--including me--are not mathematicians, the theoretical derivation of statistical formulae will not be dealt with; nor will statistical procedures requiring knowledge beyond addition, subtraction, multiplication, division, square root extraction, and basic algebra. In short, the purposes of the course are to acquaint social science students with the logic of social statistics, the computation and interpretation of statistical methods. You will also be introduced to the creation, management and statistical manipulation of data files using SPSS(statistical package for social science).

Prerequisite: Introduction to Sociology or History of Sociology
Required Readings
Spatz, Chris. 2012. Basic Statistics. Thompson Higher Education: CA. (10thedition)

Supplementary Readings
Lieberson, Stanely. 1985. Making it Count. University of California Press: CA.
Starup, Richard and Elwyn T. Whittaker. 1982. Introducing Social Statistics. George Allen
and Unwin: London.
SPSS. User Guide.
Babbie, Earl, Frederick S. Halley, and Jeanne S. Zaino. 2012. Adventures in Social Research: Data Analysis Using IBM SPSS Statistics. Sage Publication. 8thedition.

Requirement and Assignment
1) Examination: 80% (mid-term exam: 40%, final exam: 40%)
2) Quiz and Assignment (10%)
3-3 Course Introduction
3-8/3-10 Chapter 1: Introduction and Starting Points (3/10 tutorial SPSS)
3-15/3-17 Chapter 2: Frequency Distributions and Graphs
3-22/3-24 Chapter 3 & Chapter 4: Central Tendency and Validity(3/24 tutorial chapter 1-4)
3-29/3-31 Chapter 5: Other Descriptive Statistics
4-1 Review and Quiz
4-7/4-12 Chapter 6: Correlation and Regression (4/7 tutorial chapter 5-6)
4-14/4-19 Chapter 7: Theoretical Distributions including the Normal Distribution
4-19/4-21 Mid-term Examination
4-26/4-28 Chapter 8: Samples, Sampling Distributions, and Confidence Intervals
(4/7 tutorial chapter 7-8)
5-3/5-10 Chapter 9: Hypothesis Testing and Effect Size: One-sample Design
5-12/5-17 Chapter 10: Hypothesis Testing and Effect Size: Two-sample Design (5/12 tutorial chapter 9-10)
5-19/5-24 Chapter 11: Analysis of Variance: One-Way Classification (5/24 tutorial chapter 11)
5-26/5-31 Chapter 14: Chi-Square Test
6-2/6-7 Chapter 15: More Nonparametric Tests
6-9 Review (chapter 14-15)
6-15 Final Examination
Required Reading will be available at the University Book Store.

2. 사회조사방법론
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
방법론 전공필수 2 학년 매 학기 오숙희 국강
국문요약 이 과목은 사회과학적 연구의 접근방법과 설문조사, 실험, 심층인터뷰 등 주요 연구방법을 소개한다. 특히 연구질문에 맞는 적절한 연구방법을 선택할 때 고려해야 하는 논리와 데이터 수집과정에서 제기되는 이슈들을 다룬다. 학생들은 강의, 리딩 및 토론, 연습문제풀이, 시험, 작문을 통해서 사회조사 방법에 대한 기초 지식을 습득하는 것을 목표로 한다.
영문요약 The purpose of this course is to introduce social science research methods and issues. The course will focus on how social scientists investigate the social world in a scientific way. Through lectures, readings, group discussions, exercises, and writing projects, you will gain a general understanding of social scientific research methods and become critical readers of social scientific research.
강의자료 * 기본 참고문헌 (권장도서): Daniel Chambliss and Russell Schutt. 2013. Making Sense of the Social World: Methods of Investigation (4rdedition). Los Angeles: Sage.
* 심화 참고문헌 및 최근 연구동향: Babbie, Earl. 2012. The Practice of Social Research (13th edition). Belmont, CA: WadsworthPublishing.
선수 과목 사회학적 상상력, 사회학발달사
이수 후
권장과목
사회통계, 사회조사실습, 질적연구방법, 각종 핵심전공 및 응용전공 과목
기대효과 - 사회과학 연구가 어떻게 이루어지는지를 이해할 수 있다.
- 사회과학 연구자가 되기 위한 기초 지식을 습득할 수 있다.
- 사회과학적 연구과정에서 일어날 수 있는 주요 오류를 파악하여 비판적 사고 능력을 함양할 수 있다.
- 학술논문을 읽고 이해할 수 있다.
최근 강의계획서
3. 사회조사실습
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 언어
방법론 핵심전공 2 학년 1 학기 영강
국문요약 연구설계, 자료수집, 자료분석, 연구논문작성의 단계를 학습한다. 스스로 연구문제를 설정하고 이에 대한 연구결과를 생산해 내는 역량을 기르는 것을 목표로 한다.
영문요약 This course aims to provide opportunities to practice social research. It is divided into four parts: research design, data collection, data analysis, and writing paper. Students will develop their own research questions, collect data in the field, and write research outcomes.
강의자료 * Booth, Wayne, Gregory Colomb, Joseph Williams. 2012(2008). 『학술논문 작성법』. 양기석·신순옥 역. 나남.
* 다양한 통계기법 및 질적면접 등의 방법론을 사용한 기존연구를 참고
선수 과목 사회조사방법론을 수강하면 도움이 될 수 있으나 필수사항은 아님
이수 후
권장과목
 
기대효과 * 사회 전반에 대한 조사에 사용되는 방법론들에 대하여 이론적인 지식과 현실적인 활용을 조화시킬 수 있음
* 사회연구를 완성해가는 과정을 방법론 활용 위주로 학습할 수 있음
최근 강의계획서
Practicing Social Research( 사회조사실습 )
Korea University Department of Sociology Spring 2015

Soohan Kim Monday/Wednesday 2:00 – 3:15 p.m.
Office: Liberal Arts ( 서관 ) 216 Class Location: Liberal Arts (서관) 225
kimsoohan9@korea.ac.kr Office Hours Tuesday 3-5PM


Overview
This course aims to provide opportunities to practice social research, using qualitative research methods. It is divided into four parts: research design, data collection, data analysis, and writing paper. Students will develop their own research questions, collect data in the field, and write research outcomes.
As a result of taking the course, students should be able to: (a) understand of procedures of research; (b) design research, collect and analyze data; (c) write research papers; and (d) critically evaluate research outcomes. Although the class is given in English, you may write your assignments and research paper in English or in Korean.


Textbook and Readings
이용숙, 이수정, 정진웅, 한경구, 황익주 공저. 2012. 『 인류학 민족지 연구 어떻게 할 것인가 』. 일조각.
Lofland, Snow, and Anderson. 2006. Analyzing Social Settings: A Guide to Qualitative Observation and Analysis. Thompson Learning.
Booth, Colomb, and Williams. 2008. The Craft of Research. University Of Chicago Press. ( 양기석/신순옥 역. 2012. 『학술논문 작성법』. 나남 )


Grading
(1) Class attendance and participation (10%)
(2) Five assignments, 5% each (25%)
(3) Research proposal and presentation (20%)
(4) Final presentation (15%)
(5) Term paper (30%)


Part I. Research Design
Week. 1. Introduction
 Course overview and introduction; Students introduce their research interests.
Mills. 1959. “Intellectual Craftsmanship,”

Week 2. Ideas and Puzzles.
Loftland et al. 2006. Chapter 1. "Starting Where You Are."
Abbot. 2004 "Ideas and Puzzles." Methods of Discovery. Norton. Pp.99-119.
 Team building 1 (3/11)
 Assignment 1: Introduce your research interests (1page, due on Monday 3/9)

Week 3. Develop Research Questions
Booth et al. 2012. The Craft of Research. (.『학술논문 작성법』. Pp.30-150.)
 Developing interests, topics, and questions
 Finalize Team Building (3/18)

Week 4. Research Design 1
이용숙 외. 2012. 『인류학 민속지 연구 어떻게 할 것인가』. 13-77.
 Literature Review, Refine research questions
 Assignment 2: Team Research Plan draft1 (2-3pages, due on Wednesday 3/25)

Week 5. Research Design 2
Loftland et al. 2006. “ Chapter 2. Evaluating Data Sites”
 Assignment 3: Team Research Plan draft 2 (2-3pages, due on Wednesday 4/1) – literature review/reference

Week 6. Research Proposal
Przeworski and Salomon. 1995. "On the Art of Writing Proposals."
 Research Proposal, Human Subjects and Ethical Considerations

Week 7. Research Proposal
 Assignment 4: Team Research Proposal: research questions, literature review,
sample, interview questions ( due on Wednesday 4/15)


Part II. Field Research and Data Collection

Week 8. Mid-term Exam Period
Part II. Field Research and Data Collection

Week 9. Gaining Access, Building Rapport, Developing Interview Questions.
Loftland et al. 2006. “Chapter 3. Getting In.”
이용숙 외. 2012. "제3장. 현장 들어가기, 자리잡기, 떠나기.“


Part III. Data Analysis

Week 12. Data Analysis Basics of Coding and Memos
이용숙 외. 2012. “제7장. 자료분석에서 글쓰기까지”
Week 13. Analyzing Qualitative Data – From Themes to Theory
Lofland et al. "Chapter 9. Developing Analysis."
이용숙 외. “제 7장. 자료분석에서 글쓰기까지”


Part IV. Presenting and Writing Results

Week 14. Presenting Research Findings
Lofland et al. 2006. "Chapter 10. Writing Analysis."

Week 15. Presenting Research Findings
부스·컬럼·윌리엄스( Wayne Booth, Gregory Colomb, and Joseph Williams) . 2012.
『학술논문 작성법』. 양기석·신순옥 역. 나남. Pp.236-362.

Week 16. Final Exam Period
Final Paper Due (date will be announced)

4. 질적연구방법
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 언어
방법론 핵심전공 2 학년 1학기 국강
국문요약 - 질적 연구의 개념, 이론, 방법의 기초에 대한 검토 및 질적 연구(현지조사, 참여관찰, 심층면접. 생애사, 근거이론 등등)의 조사기법을 익힘(조별 실습 활동 포함).
영문요약  
강의자료 *주교재 및 부교재
- John W. Crewswell,『질적 연구방법론: 다섯 가지 접근』조흥식 외 옮김, 학지사.
- Uwe Flick, 2011, 『질적 연구방법론』, 임은미 외 옮김, 한울.
- Jennifer Mason, 『질적 연구방법론』, 김두섭 옮김, 나남.
- 윤택림, 2013, 『문화와 역사 연구를 위한 질적 연구 방법론』, 아르케.
- 최종혁, 2011,『질적연구방법론:근거이론과 수정근거이론의 실제』, 신정.
- 조은,『사당동 더하기 25: 가난에 대한 스물다섯 해의 기록』,또하나의문화.
- 헬레나 노르베리 호지,『오래된 미래』,양희승 옮김, 중앙북스.
- 이길호, 『우리는 디씨』, 이매진.
선수 과목  
이수 후
권장과목
 
기대효과  
최근 강의계획서

2015-1. 질적연구방법론
김남옥(namog21@hanmail.net)

□ 수업 목표 : 질적 연구의 개념, 이론, 방법의 기초에 대한 검토 및 질적 연구(현지조사, 참여관찰, 심층면접. 생애사, 근거이론 등등)의 조사기법을 익힘(조별 실습 활동 포함).
□ 수업 진행 방식 :
- 강의 +발표+토론, 주제에 따라 (영상)자료
- 개인 또는 팀별 연구 수행(중간발표-최종보고서 제출)
□ 평가 방법
- 출석:20%, 중간:30%, 기말:30%, 실습(발표 및 보고서): 20%(→ 수업 진행 상황에 따라 유동적)

□ 교재 및 참고도서(논문)
(1)주교재 및 부교재
- John W. Crewswell,『질적 연구방법론: 다섯 가지 접근』조흥식 외 옮김, 학지사.
- Uwe Flick, 2011, 『질적 연구방법론』, 임은미 외 옮김, 한울.
- Jennifer Mason, 『질적 연구방법론』, 김두섭 옮김, 나남.
- 윤택림, 2013, 『문화와 역사 연구를 위한 질적 연구 방법론』, 아르케.
- 최종혁, 2011,『질적연구방법론:근거이론과 수정근거이론의 실제』, 신정.

(2) 참고 도서 및 논문
- 조은,『사당동 더하기 25: 가난에 대한 스물다섯 해의 기록』,또하나의문화.
- 헬레나 노르베리 호지,『오래된 미래』,양희승 옮김, 중앙북스.
- 이길호, 『우리는 디씨』, 이매진.
- 정민우․ 이나영, 2011, “청년 세대, ‘집’의 의미를 묻다: 고시원 주거 경험을 중심으로”, 『한국사회학』제45집 2호.
- 에바 일루즈, 2014,『낭만적 유토피아 소비하기: 사랑과 자본주의의 문화적 모순』, 박형신․ 권오헌 옮김, 이학사.
- 그 외 각 주제에 해당하는 참고자료(민족지 영화 등 탐구 주제 영화 및 논문)는 수업시간에 소개 □ 강의 개요

내용 참고
1주 오리엔테이션 / 질적 연구란 무엇인가  
2주 윤리적 문제들 강의
3주 질적 연구의 철학적 가정들 강의
4주 질적 연구는 어떻게 하는가, 현지조사 강의
5주 참여 관찰 강의
6주 심층 면접 강의
7주 포커스 그룹 인터뷰 강의
8주 중 간 고 사  
9주 생애사 강의
10주 근거이론 강의
11주   강의 및 (조별)연구발표
12주 관찰, 문서, 시각자료/ 연구 발표 강의 및 (조별)연구발표
13주 자료 정리 / 연구 발표 강의 및 (조별)연구발표
14주 해석, 글쓰기 그리고 평가/ 연구 발표 강의 및 (조별)연구발표
15주 연구 발표 및 종합 논의 강의 및 (조별)연구발표
16주 기 말 고 사