고려대학교 행정학과

QUICK MENU
  • 로그인
  • 사이트맵
  • English

안내(구버전)

SOCIETY: 환경, 인구, 건강, 도시, 마이너리티

1. 환경사회학
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 언어
SOCIETY 핵심전공 2,3학년 1학기 국강
국문요약 이 강의의 목표는 수강생들이 사회와 자연의 상호작용에 대한 환경사회학적 연구를 이해하고 환경문제의 구조적 원인과 해결방안을 스스로 찾을 수 있는 능력을 키우는 것이다. 환경사회학은 생태사회위기의 시대에 사회가 자연과의 상호작용 속에서 어떻게 적응하고 위기에 대응하는 지를 분석한다. 환경위기에 대한 이론적 분석틀을 공부한 뒤 환경운동과 녹색정치에 대해 토론한다.
영문요약 We analyze and discuss the interaction of society and environment in this class. Main subjects are the characteristics of environmental sociology, environmental discourses, environmental movement and politics, and alternative development and society.
강의자료 한국환경사회학회 편. 2015. 『환경사회학: 자연과 사회의 만남』. 한울.
드라이제크, 존 S. 2005. 정승진 역.『지구환경정치학 담론』. 에코 리브르. John S. Dryzek. 1997. The Politics of the Earth: Environmental Disocourses. Oxford University Press.
한국환경사회학회 편. 2013. 『환경사회학 이론과 환경문제』. 한울.
한국환경사회학회 편. 2013. 『환경운동과 생활세계』. 한울.
구도완 외. 2013. 『녹색당과 녹색정치』.
선수과목 현대환경사회학이론, 사회학발달사, 사회조사방법
이수 후
권장과목
사회발전론, 집합행동론, 정치사회학, 사회운동조직론
기대효과 이 강의를 수강한 학생은 정부, 지자체, 시민사회단체, 언론계, 학계, 기업 등의 영역에서 환경정책, 환경운동, 환경보도 등의 분야를 연구하고 해결책을 찾을 수 있는 지적 자원을 얻게 될 것이다.
최근 강의계획서

강사: 구 도완 (환경사회연구소 소장)/ 010-8704-7678/ dwku2@hanmail.net
강의시간: 수요일 오후 3:30 - 6:20

강의 개요 : 이 강의의 목표는 수강생들이 사회와 자연의 상호작용에 대한 환경사회학적 연구를 이해하고 환경문제의 구조적 원인과 해결방안을 스스로 찾을 수 있는 능력을 키우는 것이다. 기존의 사회학이 주로 사회적 상호작용에 초점을 맞추는 반면 환경사회학은 생태사회위기의 시대에 사회가 자연과의 상호작용 속에서 어떻게 적응하고 위기에 대응하는 지를 분석한다. 이번 강의에서는 환경위기에 대한 이론적 분석틀을 공부한 뒤 환경운동과 녹색정치에 대해 토론할 계획이다. 지속적인 경제성장이 불가능하거나 불필요한 시대에 대안적 발전모델, 생태 민주주의와 녹색정치의 가능성을 탐구한다.

수업: 강의 60분, 학생 발표 20분, 토론 70분으로 진행.
평가: 발표 10%, 독후감 2회 20% 중간고사 35%, 기말고사 35%

주요 참고문헌
한국환경사회학회 편. 2015. 『환경사회학: 자연과 사회의 만남』. 한울.
______________ 2013. 『환경사회학 이론과 환경문제』. 한울.
______________ 2013. 『환경운동과 생활세계』. 한울.
드라이제크, 존 S. 2005. 정승진 역.『지구환경정치학 담론』. 에코 리브르. John S. Dryzek. 1997. The Politics of the Earth: Environmental Disocourses. Oxford University Press.
문순홍. 2006. 『생태학의 담론』. 아르케.
구도완. 1996. 『한국 환경운동의 사회학』. 문학과지성사.
이시재 외. 2010. 『생태사회적 발전의 현장과 이론』. 아르케.
※ 굵은 글자 참고문헌은 필독을 권함.

고제1주 3/2 지구화 시대의 생태사회위기
○ 환경문제와 지구적 생태사회위기
- 누구의 위험인가? 스모그는 민주적이다?: 환경문제와 계급, 민족, 국가문제
- 현실주의와 사회적 구성주의
○ 생태사회위기의 원인은 무엇인가
- 인구, 풍요, 기술
- 산업주의, 자본주의, 제국주의, 인간중심주의
- 생산인가? 소비인가?
○ 한국환경사회학회, 『환경사회학』(한울. 2015). 1, 3장
Catton, William R. and Riley E. Dunlap (1980), “A New Ecological Paradigm for Post-Exuberant Sociology”, American Behavioral Scientist vol. 24-1, pp. 15-47.
구도완. 『한국 환경운동의 사회학』제2장.
Hannigan, John A. 1995. Environmental Sociology. Routledge.
Introduction, Ch. 1, Conclusion.
Catton, William R. and Riley E. Dunlap (1978), "Environmental Sociology: A New Paradigm", American Sociologist vol. 13, pp. 41-49.

제2주 3/9 지속적인 성장은 가능한가? : 맬서스(Malthus)와 신맬서주의
- 만약 불가능하다면 왜 불가능한가? : 사회적, 자연적 한계
- 성장의 한계와 생산력 발전
- [성장의 한계]의 한계
- 기후변화와 성장의 한계
○ 드라이젝. 2005. 『지구환경정치학 담론』. 서론, 1장-3장.
G. Hardin. 1968. "The tragedy of commons". Science 162: 1243-8
G. Hardin. 1977. "Living on a life boat" pp.261-79. Garrett Hardin and John Baden eds. Managing the Commons. San Francisco: W. H. Freeman.
※ 『성장의 한계』를 어떻게 평가할 것인가?
- 도넬라 메도우즈 외. 김병순 옮김. 2012. 『성장의 한계』. 갈라파고스

제3주 3/16 맑스와 에코 맑스주의
- 자본주의와 환경문제는 어떤 관계에 있나?
- 생산력 발전과 성장의 한계
○ 존 벨라미 포스터. 2008. “역사적 시각에서 본 맑스의 생태학”. 『문화과학』56: 42-63.
서영표. 2010. 『사회주의, 녹색을 만나다』. 한울.
O'Connor, James. "Capitalism, Nature, Socialism: A Theoretical
※ 자본주의로 인한 환경문제를 어떻게 볼 것인가?
- 존 벨라미 포스터. 김현구 옮김. 2001. 『환경과 경제의 작은 역사』. 현실문화연구.

제4주 3/23 인간이 문제인가? 사회가 문제인가?
- 심층 생태론과 사회 생태론
- 인류중심주의, 생태중심주의,
○ 드라이젝. 2005. 『지구환경정치학 담론』. 9장.
문순홍. 『생태학의 담론』. 3, 5장.
※ 환경위기의 원인은 사람인가? 사회인가?
- Naess, Arne. 1973. "The Shallow and the Deep, Long-range Ecology Movement: A Summary". Inquiry 16: 95-100.
- Bookchin, Murray. 1990. Remaking Society, 1998. 『사회생태주의란 무엇인가』. 민음사. 1장-2장.
- 크로포트킨. 김영범 옮김. 2005. 『만물은 서로 돕는다』. 르네상스.

제5주 3/30 에코 페미니즘과 생명사상
- 에코페미니즘: 어머니 자연과 자연의 재마법화(re-enchantment)
- 문명 비판과 문명전환
- 동학
- 생명사상과 김지하
- 한살림선언
○ 마리아 미즈, 반다나 시바. 2000. 『에코페미니즘』. 제1장-3장.
문순홍. 『생태학의 담론』7장. 12장.
한살림 모임. 1990. “한살림선언”, 『한살림』(한살림 홈페이지 참조)
장일순. 1997. 『나락 한알 속의 우주』. 녹색평론사.
※ 에코 페미니즘과 생명사상의 문제틀과 대안 모델은 무엇인가?
- 마리아 미즈, 베로니카 벤홀트-톰젠. 꿈지모 역. 2013. 『자급의 삶은 가능한가』. 동연. 서장, 1,2,8.9장.
- 김지하. 2012. “삶의 새로운 이해와 협동적 삶의 실천”. 『남조선 뱃노래』.자음과 모음.

제6주 4/6 생태위기를 어떻게 해결할 것인가? : 경제
- 지속가능한 발전론
- 생태적 현대화론과 녹색성장
- 생태사회적 경제와 협동조합, 자급(Subsistence)의 경제
- Herman Daly의 Steady-state Economics와 엔트로피
○ 드라이젝. 2005. 『지구환경정치학 담론』. 7장, 8장.
Mol, Arthur P. J. 2000. "Globalization and Environment: between apocalypse-blindness and ecological modernization". Spaargaren, Gert et al. eds. 2000. Environment and Global Modernity. Sage.
Christoff, Peter. 2000. "Ecological modernization, ecological modernities"
Stephen C. Young eds. The Emergence of Ecolgoical Moderniza

제7주 4/13 제20대 총선

제8주 4/20 중간고사

제9주 4/27 생태위기를 어떻게 해결할 것인가? : 생태민주주의
- 숙의민주주의
- 담론민주주의
- 생태민주주의
○ 드라이젝. 2005. 『지구환경정치학 담론』. 에코리브르. 5장. 결론.
Dryzek, John S. 2000. Deliberative Democracy and Beyond. Oxford Univ. Press. Ch. 6, 7.
구도완. 2014. “생태민주주의 현장: 생태민주주의 꽃에 물과 거름을”. 『계간 민주』. 민주화운동기념사업회.
Eckersley, Robyn. 2004. The Green State: Rethinking Democracy and Sovereignty. The MIT Press. Ch.5, 6.
Morrison, Roy. 노상우, 오성근 역. 2005. 『생태민주주의』. 교육과학사.
구도완. 2006. “한국 환경운동의 담론: 낭만주의와 합리주의”. 『경제와 사회』69.
※ 생태민주주의란 무엇인가?
- 정규호. 2010. “제10장 생태민주주의”. 민주화운동기념사업회 연구소. 『민주주의 강의 4: 현대적 흐름』. 민주화운동기념사업회.
- J. K. 깁슨-그레이엄 외. 황성원 옮김. 『타자를 위한 경제는 있다』. 동녘.

제10주 5/4 한국의 환경운동 1: 시민환경운동
- 환경운동의 이론
- 환경운동조직의 역사와 특성
- 동강댐, 새만금사업, 천성산, 4대강 사업
○ 구도완. 1996. 『한국환경운동의 사회학』. 문학과지성사, 3, 5장
『환경운동과 생활세계』1장.

구도완, 홍덕화. 2013. “한국 환경운동의 성장과 분화: 제도화 논의를 중심으로”. 『에코』17권 1호.
홍덕화, 구도완. 2014. “민주화 이후 한국 환경운동의 제도화와 안정화”. 『에코』18권 1호.
서영표. 2013. “인식되지 않은 조건, 의도하지 않은 결과: 노골적인 계급사회의 탈계급정치”. 『진보평론』58호.

제11주 5/11 한국의 환경운동 2: 생태적 대안운동
- 한살림, 녹색평론, 풀꽃세상
- 생협, 공동체, 귀농운동 등
- 생활환경운동과 대안 정치 사이
○ 구도완. 2009. 『마을에서 세상을 바꾸는 사람들』. 맺음말. 창비
이시재 외. 『생태사회적 발전의 현장과 이론』 . 11장.
※ 생태적 대안운동의 성과와 한계는 무엇인가?
- 『환경운동과 생활세계』2장. 이소영. “한국의 생태담론과 실천”


제12주 5/18 외국의 환경운동
- 일본, 미국, 독일, 중국 등
○ Guha, Ramachandra. 권태환 역. 2006.『환경사상과 운동』. 다산출판사.
양종회 외. 2002. 『아시아 태평양지역의 환경문제, 환경운동 및 환경정책』. 서울대 출판부.
오비타니 히로아키. 2010. 『댐 건설을 둘러싼 환경운동과 지역발전』. 잉걸.
Miranda A. Schreurs, 2002, Environmental Politics in Japan, Germany, and the United States, Cambridge Univ. Press
Hasegawa, Koichi. 2004. Constructing Civil Society: Voices of Environmentalism. Transpacific Press.

※ 정치적 기회구조와 환경운동 사이에는 어떤 관계가 있는가?
- John S. Dryzek, David Downs, Christian Hunald and David Schlosberg, 2003, Green States and Social Movement: Environmentalism in the United States, United Kingdom, Germany, and Norway, Oxford University Press 1, 7, 8 장
※ 2차 독후감 제출
『이만하면 충분하다,』 『타자를 위한 경제는 있다』, 『성장 없는 번영』, 『나락 한 알 속의 우주』가운데 한권


제13주 5/25 환경정책
- 국가와 시장
- 환경정책의 도구
- 한국 환경정책
- 환경영향평가와 사회영향평가
○ 오수길. 제10장 환경정책. 『환경사회학』
※ 성장없는 번영은 가능? 팀 잭슨. 정광철 옮김. 2015. 『성장 없는 번영』. 착한책가게.


제14주 6/1 녹색당과 녹색정치
- 독일, 프랑스, 영국, 한국의 녹색당 / 녹색정치와 녹색국가
※ 녹색당과 녹색정치의 특성은 무엇인가?
- 구도완 외. 2013. 『녹색당과 녹색정치』. 1-4장, 11-12장.
- 김철규. 11장 녹색정치와 지구적 거버넌스. 『환경사회학』 .


제15주 6/8 생태사회적 발전과 녹색국가, 지구적 생태평화체제
- 사회적 경제는 생태사회위기를 극복할 수 있을까?
- 대안적 경제사회의 현장
○ 이시재 외. 2010. 『생태사회적 발전의 현장과 이론』. 아르케. 14, 15장.
문순홍 편. 2006. 『녹색국가의 탐색』. 아르케 .
※ 지속가능발전 목표란 무엇인가?
- 유엔 지속가능발전 목표와 지구 생태평화 체제

제16주 6/15 기말고사

2. 도시와 사회
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 핵심전공 2,3학년 1학기 오숙희 영강
국문요약 도시 사회학에 대한 개론과목으로서 도시 사회학의 핵심 이론과 개념 그리고, 다양한 도시문제와 쟁점들을 소개한다. 이 과목은 강의, 리딩 및 토론, 조별 연구과제를 통해서 도시사회와 도시성에 대한 구조적, 역사적 요인을 이해하는 것을 목표로 한다.
영문요약 This course provides an introduction to urban society and the classical foundation of urban sociology. The course discusses spatial and social organization of cities, theories of urbanism and urbanization, urban growth, and urban problems, paying particular attention to the social and structural characteristics of cities. Through readings, lectures, discussions, documentary films, exams, and research projects, you will acquire a deeper understanding of the urban society in which you live.
강의자료 * 기본 참고문헌: Lin, Jan and Christopher Mele eds. 2012 (2nd edition). The Urban Sociology Reader, Routledge.
* 심화 참고문헌 및 최근 연구동향: Tonkiss, Fran. 2005. Space, the City and Social Theory. Cambridge: Polity Press.
선수 과목 사회학적 상상력, 사회조사방법
이수 후
권장과목
국제지역사회연구, 농촌사회학, 환경사회학, 국제이주와 다문화주의, 문화사회학, 범죄사회학
기대효과 - 일상생활속에서 일어나는 (대)도시문제를 확인할 수 있으며 도시문제의 발생과 원인에 대한 사회학적 이해를 심화시킨다.
- 다양한 리딩을 통해 도시 계획, 건축학, 지리학 등의 관련 학문을 접할 수 있다.
- 필수적 수업활동을 통해 연구, 작문, 발표 기술을 향상시킬 수 있다.
최근 강의계획서

I 297 CITY AND SOCIETY-도시와 사회
Preliminary Syllabus

Spring 2016 Instructor: Dr. Sookhee Oh
Class room: Law School (New Building 208) Office: College of Liberal Arts 405B
Class Hours: T/Th 2:00-3:15 p.m. Phone: 02-3290-2088
Office Hours: Wed. 3:00-5:00 p.m. Email: sookheeoh@korea.ac.kr
and by appointment

COURSE DESCRIPTION

This course provides an introduction to urban society and the classical foundation of urban sociology. The course discusses spatial and social organization of cities, theories of urbanism and urbanization, urban growth, and urban problems, paying particular attention to the social and structural characteristics of cities. Through readings, lectures, discussions, documentary films, exams, and research projects, you will acquire a deeper understanding of the urban society in which you live.

COURSE OBJECTIVES

- To obtain a deeper understanding of cities from a sociological perspective. - To identify major urban issues.
- To develop research, writing and oral presentation skills.

COURSE REQUIREMENTS

Readings: You are required to prepare for class by doing all of the assigned readings and participating in class discussions. The required readings are indicated by * in the reading schedule and available online through the course website (Blackboard).
Exam and Assignments: There will be 1) one final exam, 3) six short response notes, and 2) group project and presentation.

Exam: There will be one final take-home exam. The specific format of the exam will be announced at a later date. There will be no make-up exams for those who missed the exams due to non-emergency reasons. Students should provide written documents to demonstrate that they had valid emergencies for missing the exam.

Response note: You are required to turn in a total of six response notes. A response note is due when the required reading is assigned for class discussion. A response note includes abrief summary of the main points of an assigned reading (1/2) and your comments (1/2). The summary part notes what the author wished to explain or describe and the key arguments or description of his or her paper. The comment part includes your reflection, criticism, or questions on the reading. Each response note should not exceed 1 page in length (single-spaced), headed by the citation for each reading. Late précis will not be accepted. Group Project & Presentation: You are required to conduct a group research project. about urban spaces (e.g., public plaza, park, multicultural neighborhood, specialized district, and tourist place) in Seoul and the vicinities and present the results in class (no research report required). Each group will consist of 5-6 students. The project has three stages. The first stage is to select an intriguing topic and site to your group and write two page long project proposal by April 14. The second stage is to do some fieldwork (mainly visiting and observing the site) in the chosen site. The third stage is to make a 15 minutes presentation with power point slides in class. The project is expected to reflect your own urban experiences in Seoul based on what you learn from the course readings and lectures. More specific guidelines for the group project and presentation will be provided at a later date.

Grading: Your final grade is based on the following distribution.
Précis 18 % / Group Project 40 % / Final exam 30 % / Participation 12 %
------------
100 %

Due dates: You are required to complete all assignments by the beginning of class on the day the assignment is due. Plan your schedule in a way that you can hand in all your assignments on time. Ten percentage points will be deducted from any and all late assignments. Extensions will be considered only under extreme circumstances pertaining to family or medical emergencies. You must bring a written excuse from your doctor or family member to prove the circumstances.

Writing assignment format: All the writing assignments should be typed. Documents must be in 12-point in MS word and 10-point in Hangul, have page numbers, and be single-spaced.

Course website: The course schedule is subject to change. Please check the course website periodically for updates and announcements. Classroom courtesy: Cell phones during class sessions are not tolerated. Please respect the views of peers and the instructor all the time. Always come prepared to class. Do not disturb the class by coming late or leaving the classroom early and chatting to neighbors. Notebook computer is not allowed during class sessions.

Academic honesty: Any form of plagiarism or cheating including copying work without proper citation will not be tolerated. Any such misconduct will result in an automatic “F” for the class.

READING ASSIGNMENTS

Week 1 Introduction to the Course
3/3 Course introduction I

Week 2 Urbanism and Community
3/8 *Wirth, L. 1930. The Urbanism as a Way of Life. In LeGates, R and Stout, F. eds. 1996. The City Reader. Routledge.
3/10 Simmel, G. 1950 [1903]. The Metropolis and Mental Life in Jan Lin andChristopher Mele eds. 2005. The Urban Sociology Reader. Routledge.

Week 3
3/15 * Fischer, Claude. 1995. The Subculture Theory of Urbanism: A Twentieth-Year Assessment. American Journal of Sociology 101(3): 543-577.
3/17 Documentary film: The Glass Jungle: Surviving the City

Week 4
3/22 *Wellman, B & Leighton, B. 1979. Networks, Neighborhoods, and Communities. Urban Affairs Quarterly 14 (3): 363-390.
3/24 Sampson, Robert. 2012. What Community Supplies. In The CommunityDevelopment Reader. Eds. Defilippis, James and Saegert, Susan. New York and London: Routledge: 308-318.

Week 5 Urban Public Space and Design
3/29 *Oldenburg, R. 1999. The Character of Third Places. The Great Good Places: Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons and Other Hangouts at the Heart of a Community. Marlowe & Company.
3/31 Cybriswsky, R. 1999. Changing Patterns of Urban Public Space: Observations and Assessments from the Tokyo and New York Metropolitan Areas. Cities 16 (4): 223-231.

Week 6
4/5 Whyte, W. 1988. The Design of Spaces. City: Rediscovering the Center. University of Pennsylvania Press.
4/7 Documentary film: The Social Life of Small Urban Spaces (Whyte, W.)

Week 7 Urban Segregation
4/12 *Marcuse, P. 1997. The Enclave, the Citadel, and the Ghetto: What Has Changed in the Post-Fordist U.S. City. Urban Affairs Review 33 (2): 228-264.
4/14 Wilson, W.J. 1990. Cycles of Deprivation and the Ghetto Underclass Debate. The Truly Disadvantaged: the Inner City, the Underclass, and Public Policy. University of Chicago Press. Group project proposal (2 page) due

Week 8 Urban Growth and Decline
4/19 Glaeser, E. 2011. How Do Cities Succeed? Triumph of the City. The Penguin Press.
4/21 Mid-Term Exam Period/No class

Week 9
4/26 Mid-Term Exam Period/No class
4/28 *Florida, R. 2002. The Power of Place. The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Basic Books.

Week 10
5/3 *Logan, John & Molotch, Harvey. 1987. City as a Growth Machine. Urban Fortune: The Political Economy of Place. Berkeley: University of California Press.
5/5 No class

Week 12
5/17 *Kim, A. E. et al. 2009. Global Migration and South Korea: Foreign Workers, Foreign Brides and the Making of a Multicultural Society. Ethnic and Racial Studies32 (1): 70-92.
5/19 Smith, Neil. 2002. New Globalism, New Urbanism: Gentrification as Global Urban Strategy. Antipode 34 (3): 427-450.

Week 13 Urbanization
5/24 *Douglass, M. 1998. East Asian Urbanization: Patterns, Problems, and Prospects. Asia/Pacific Research Center. Stanford University.
5/26 Campanella, T. 2008. The Urbanism of Ambition. The Concrete Dragon: China’s Urban Revolution and What It Means for the World. Princeton Architectural Press.

Week 14 Student Presentation
5/31 Student presentation
6/2 Student presentation

Week 15
6/7 Student presentation
6/9 Student presentation

Week 16
6/14 Exam review
6/15 Final ExaWeek 11 Globalization and Urban Change
5/10 *Sassen, S. 2011. Place and Production in the Global Economy. Cities in a World Economy. Sage Publication.
5/12 Tai, P.F. 2010. Beyond 'Social Polarization'? A Test for Asian World Cities in Developmental States. International Journal of Urban and Regional Research 34(4): 743-761.

3. 농촌사회학
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 핵심전공 2,3학년 2학기 김철규 국강
국문요약 이 수업에서는 농촌 및 농업과 관련된 사회학적 주제들을 공부하고자 한다. 구체적으로는 농촌 인구, 가족, 농업생산 및 기술, 농촌사회 관계, 농민운동, 그리고 먹거리 문제 등을 이론과 한국의 현실을 바탕으로 심층적으로 연구한다. 나는 이 강좌가 농촌 및 농업에 대한 학술적 접근에서 한 발 더 나아가기를 기대한다. 우리가 현재 살고 있는 삶의 사회적 조건과 구조에 대한 성찰로 이루어졌으면 한다. 일반적으로 농촌과 농업은 도시와 공업의 잔여적 개념으로 전근대성이나 낙후성을 함축하는 것으로 여겨졌다. 자본주의 발전과 산업화는 곧 진보이자 현대성의 실현으로 간주되었다. 그러나 돌이켜 보면 소위 ‘근대화’(modernization)라는 이름으로 진행된 거대한 사회변동은 개인과 사회, 인간과 자연, 그리고 사회와 자연 간의 균열(rift)을 낳았다. 그리고 이러한 균열은 인간 소외, 갈등, 환경위기 등 다양한 사회적 위기 현상들로 가시화되고 있다.
이번 학기 우리가 특별히 주목하는 것은 현대 농식품체계(agri-food system)의 위기이다. 농식품체계의 위기는 앞에서 언급한 중층적 균열의 증상이다. 우리가 간과했던 매우 단순하고도 중요한 점은 모든 사람들이 먹어야 산다는 것이다. 현대 산업적 농식품체계는 먹거리를 둘러싼 사회관계를 고도로 추상화, 물신화시켰다. 먹거리는 마트에 가면 늘 그득하고, 돈을 내고 사서 먹으면 되는 것으로 여겨진다. 우리는 이제 그 너머를 보고자 한다. 먹거리를 매개로 농촌과 도시의 분리, 농민과 소비자의 균열, 그리고 우리 자신의 소외를 문제화(problematize)하고자 한다.
영문요약  
강의자료 교재
『새로운 농촌사회학』. 2012. 한국농촌사회학회/김철규 외. 집문당.
* 그 외 논문
김철규. 2014. “남한 농식품체계의 구조와 변화” 『지역사회학』. 15권 2호.
김철규·윤병선·김흥주. 2012. “먹거리 위험사회의 구조와 동학: 식량보장과 식품안전 문제를 중심으로”
『경제와 사회』. 96호.
윤병선·김철규·김흥주. 2013. “한국과 일본의 지역먹거리운동 비교 : 생협, 농민시장, 꾸러미를 중심으로”
『농촌사회』. 23권 1호.
부교재
『먹거리와 농업의 사회학』. 2013. 마이클 캐롤란. 김철규 외 역. 따비.
기대효과 * 이 과목을 들으면 어떤 방향의 전문지식을 알게 되는지
* 관련 직업군에 대한 이해?
최근 강의계획서

농촌사회학(2014년 1학기)

수업시간: 화·목요일 오후 2시-3시 15분
강의실: 서관 307
담당: 김철규
연락처: 3290-2077; ckkim@korea.ac.kr

강의 개요

이 수업에서는 농촌 및 농업과 관련된 사회학적 주제들을 공부하고자 한다. 구체적으로는 농촌 인구, 가족, 농업생산 및 기술, 농촌사회 관계, 농민운동, 그리고 먹거리 문제 등을 이론과 한국의 현실을 바탕으로 심층적으로 연구한다.
나는 이 강좌가 농촌 및 농업에 대한 학술적 접근에서 한 발 더 나아가기를 기대한다. 우리가 현재 살고 있는 삶의 사회적 조건과 구조에 대한 성찰로 이루어졌으면 한다. 일반적으로 농촌과 농업은 도시와 공업의 잔여적 개념으로 전근대성이나 낙후성을 함축하는 것으로 여겨졌다. 자본주의 발전과 산업화는 곧 진보이자 현대성의 실현으로 간주되었다. 그러나 돌이켜 보면 소위 ‘근대화’(modernization)라는 이름으로 진행된 거대한 사회변동은 개인과 사회, 인간과 자연, 그리고 사회와 자연 간의 균열(rift)을 낳았다. 그리고 이러한 균열은 인간 소외, 갈등, 환경위기 등 다양한 사회적 위기 현상들로 가시화되고 있다.
이번 학기 우리가 특별히 주목하는 것은 현대 농식품체계(agri-food system)의 위기이다. 농식품체계의 위기는 앞에서 언급한 중층적 균열의 증상이다. 우리가 간과했던 매우 단순하고도 중요한 점은 모든 사람들이 먹어야 산다는 것이다. 현대 산업적 농식품체계는 먹거리를 둘러싼 사회관계를 고도로 추상화, 물신화시켰다. 먹거리는 마트에 가면 늘 그득하고, 돈을 내고 사서 먹으면 되는 것으로 여겨진다. 우리는 이제 그 너머를 보고자 한다. 먹거리를 매개로 농촌과 도시의 분리, 농민과 소비자의 균열, 그리고 우리 자신의 소외를 문제화(problematize)하고자 한다.

교재

『새로운 농촌사회학』. 2012. 한국농촌사회학회/김철규 외. 집문당.

* 그 외 논문
김철규. 2014. “남한 농식품체계의 구조와 변화” 『지역사회학』. 15권 2호.
김철규·윤병선·김흥주. 2012. “먹거리 위험사회의 구조와 동학: 식량보장과 식품안전 문제를 중심으로” 『경제와 사회』. 96호.
윤병선·김철규·김흥주. 2013. “한국과 일본의 지역먹거리운동 비교 : 생협, 농민시장, 꾸러미를 중심으로” 『농촌사회』. 23권 1호.

부교재

『먹거리와 농업의 사회학』. 2013. 마이클 캐롤란. 김철규 외 역. 따비.

평가

중간고사: 20점; 코멘트: 20점; 조별 프로젝트 20점, 기말고사: 30점; 출석: 10점

수업진행 방식

-수업은 강의, 토론, 조별 발표 등으로 구성된다.
-원활한 수업 진행을 위해 학생들의 교재 읽기, 코멘트, 토론 참여 등이 필수적이다.
-구체적으로는 다음과 같은 작업을 수행해야 한다.

(1) 코멘트 작성: 수업 진행 중 특정한 쟁점이나 주제에 대해 코멘트를 과제로 부과할 예정이다. 코멘트는 지정된 시각까지 포털에 탑재되어야 하며, 이후 수업 시간에 토론 거리로 활용된다.

(2) 조별 프로젝트: 모든 조원들은 농촌, 농업, 농식품체계와 관련된 주제를 선정하여 공동으로 연구 프로젝트를 수행한다. 최종 결과물은 ppt로 발표되어 평가에 반영된다. 따로 논문을 작성할 필요는 없다.

강의 내용

I. 농촌사회학의 역사와 현황

-왜 농촌인가? 농촌이란 무엇인가? 우리는 무얼 먹고 사는가? 농촌사회학, 농업사회학, 농식품체계
읽을 거리: 『새로운 농촌사회학』 제 1장.

II. 한국의 사회변동과 농촌

-농촌변동의 설명틀, 근대화와 산업화, 인구와 가족, 고령화
읽을 거리: 김철규. 2014;『새로운 농촌사회학』 제 2장. 제 3장.

III. 세계 농식품체계와 한국의 농업구조

-세계 농식품체계의 구조와 변화, 한국의 농업구조와 농가, 농산물 생산과 유통
읽을 거리: 『새로운 농촌사회학』 제 12장.

IV. 농촌과 농업의 위기

-근대화의 위기, 세계화의 위기, 재생산의 위기, 과학기술과 근대적 농업, 농민운동
읽을 거리: 『새로운 농촌사회학』 제 6장. 제 5장.

V. 먹거리 위기와 사회의 위기

-식량수급의 문제, 먹거리 안전의 위기, 미국산 쇠고기 파동과 촛불집회
읽을 거리: 김철규·윤병선·김흥주. 2012.

VI. 대안 먹거리 운동

-슬로푸드운동, 로컬푸드운동, 소비자생활협동조합
읽을 거리: 『새로운 농촌사회학』 제 8장; 윤병선·김철규·김흥주. 2013.

4. 한국의 사회와 문화
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 핵심전공 2,3학년 2학기 김철규 영강
국문요약 이 강좌는 사회학적 시각을 활용하여, 한국의 사회와 문화에 대한 지식을 심화시키는 데 있다. 다양한 경험적 자료에 대한 분석을 통해 ‘발전’이 어떻게 한국사회를 변화시켰는가를 공부한다.
영문요약 The goal of this course is to enhance our understanding of Korean society and culture by employing sociological perspective. The lectures are organized around the question of how development has affected Korean society, culture, and people.
강의자료 * 기본 참고문헌: Kim, Kyong-dong (ed.). 2008. Social Change in Korea. Seoul: Jimoondang.
선수과목 사회학발달사
기대효과 * 한국의 사회변동을 경험적 자료와 이론틀을 통해 깊이 있게 이해하는 능력을 갖출 것으로 기대된다.
최근 강의계획서

korean Society and Culture (SOCI 347) - Fall 2015

Chul-Kyoo Kim(ckkim@korea.ac.kr)/Office:501WestBuilding(3290-2077)

Course Description: The goal of this course is to enhance our understanding of Korean society and culture by employing sociological perspective. Korea today consists of many elements of the past. These elements, while often less visible, still exert influence on everyday lives of Koreans. What might roughly be called 'tradition' has interacted with 'modern' forces of development in making complex 21st century Korea. In order to unravel this complexity, the lectures are organized around the question of how development has affected Korean society, culture, and people. During the first half of semester, we will examine Korean social change historically; this includes rethinking traditional culture, examining the role of Japanese colonialism, and evaluating the role of the U.S. in making Korean society. We also discuss issues of macro social changes such as development, environmental problems, and rural transformation.
The second half of semester consists of studying specific social issues such as population, family, food, and Hallyu to widen our knowledge of Korean society today. By carefully investigating these issues through lectures, readings, and students' researches, I believe we can attain a better understanding of Korean society.

IMPORTANT NOTES : This course is an introductory course on Korean society and is NOT recommended to (1) the Korean students who already have knowledge of Korean society and culture and (2) the students who took similar courses at KU such as Understanding Social Change in Korea (한국사회변동의 이해) or Structure and Change of Korean Society (한국사회의 구조와 변동) .
This course is offered as a part of Korea Foundation Global E-school program ( http://www.kf.or.kr/eng/01_sks/ sks_aca_sad.asp) and has to two different groups of students: (1) students at Korea University (KU) and (2) students in China (Beijing University). The lecture at KU is broadcasted live to students in China, who are expected to take part in the discussion. Since this class is only 2 hour credit course for Chinese students, while it is 3 hour credit course for KU students, there will be some adjustment of lectures and different criteria for assessment. I ask for your patience and understanding in advance for any inconvenience which might be caused by this dual structure of the class. I do expect the unique combination of Korean students and international students in the class both in Korea and China, and their comparative perspectives, will lead to a vital discussion.

Lecture Hours, Discussion Session

- Lecture: Tuesday 17:00-19:00 (16:00-18:00 in Beijing)
- Discussion Session: Tuesday 19:00-19:30 (only for student at Korea University )

Required Readings

 Kim, Kyong-dong (ed.). 2008. Social Change in Korea. Seoul: Jimoondang.
 A reading packet will be prepared at campus copy center.

Recommended Reading

MacDonald, Donald Stone. 1996. The Koreans. Westview Press.
Course Requirements & Grade

For KU Students


1. Attendance and Participation (10%): Students are expected to attend the class regularly and to participate in class discussion.
2. Mid-term Exam (20%): The mid-term exam will be administered on October 20.
3. Final Examination (40%): The final examination will be administered on December 15.
4. Team Research Project (20%): Each student will be assigned to a research team, which will conduct a research on a social issue in Korea. Research results will be presented to the class during the final weeks of the semester.
5. Comments on the EKU (10%): By 11 am every other Monday, the students are required to upload short comments/questions regarding the class material/lecture. Some of your comments/questions will be discussed in the discussion session.

For Students in China

1. Attendance and Participation (10%): Students are expected to attend the class regularly and to participate in class discussion.
2. Mid-term Exam (20%): The mid-term exam will be administered on October 20.
3. Final Examination (50%): The final examination will be administered on December 15.
4. Team Project (20%): Each student will be assigned to a research team, which will conduct a research on a social issue in Korea.

WEEKLY SCHEDULE

Week 1. Introduction
Week 2. Social Change in Korea: An overview (K. Kim 1 & 2)
Week 3. Who are Koreans?: History and culture (MacDonald, 1)
Week 4. Political Economy of Development (1) (MacDonald, 6)
Week 5. Political Economy of Development (2) (Cumings, 1987)
Week 6. Development and Environmental Challenges (Yun in K. Kim 2.4)
Week 7. Rural Society and Agriculture (C. Kim in K. Kim 2.3)
Week 8. Mid-term Exam
Week 9. Population Changes (1) (Choi in K. Kim 2.1)
Week 10. Population Changes (2) (Eun, 2008 )
Week 11. Marriage and Family (Eun in K. Kim 5.1)
Week 12. Food: Political economy & cultural changes
Week 13. Cultural globalization? Hallyu (Park, J., 2008 & Park, G., 2013)
Week 14 & 15. Presentation of Students’ Research Results
Week 16. Final Exam

List of articles included in the reading packet

Cumings, Bruce. 1987. “The origins and development of the Northeast Asian political economy” in F. Deyo (ed.) The Political Economy of the New Asian Industrialism. Cornell University Press.
Eun, Ki-Soo. 2008. “Population aging and social strategies for aging problems in Korea” Korea Journal. Vol. 48, no.4.
Park, Jung-Sun. 2008. “Korean pop culture spreads beyond Asia” Korea Herald (ed.) Insight into Korea. Herald Media.
Park, Gil-Sung. 2013. ” Manufacturing creativity: production, performance, and dissemination of K-Pop” Korea Journal. Vol. 53, no. 4.

5. 생애과정의 사회학
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 응용전공 3,4학년 1학기 김진영 영강
국문요약 이 수업은 생애과정과 노화 분야를 소개하는 개론 수업이다. 강의의 목적은 학생들이 생애과정과 노화 연구의 특정 관점들을 이해하도록 돕는 것인데, 구체적으로 생애과정에 있어서의 사회계층, 건강, 생애사건, 심리, 가족, 은퇴, 죽음 등의 주제를 다룬다.
영문요약 This course provides an overview of the field of the life-course and aging study. The purpose of this course is to understand specific perspectives in the life-course and aging study and to examine specific topics in this field. Specific topics cover stratification and the life course, health and aging, life course transitions, psychological perspectives on aging, and other life-course related issues such as gender, family, retirement, activities, and death.
강의자료 Quadagno, Jill. Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerontology. (4th Edition), 2008, McGraw-Hill. 등
선수과목  
이수 후
권장과목
노년 사회학
기대효과 노년학, 심리학, 보건학, 가족학, 사회복지 분야에 대한 사회학적 관점에서의 이해 증진.
최근 강의계획서
SOCI352
Sociology of Life Course
Spring2014 Prof. Jinyoung Kim
Class Hours: 2:00pmto 3:15pm (5thHour) on Monday and Wednesday
Class Room: 307
Office Hours: After Classes
E-mail: jy21kim@gmail.com
Telephone: 02-3290-2085
Office: 121
Course Description:

This course provides an overview of the field of the life-course and aging study. The purpose of this course is to understand specific perspectives in the life-course and aging study and to examine specific topics in this field. Specific topics cover stratification and the life course, health and aging, life course transitions, psychological perspectives on aging,and other life-course related issues such as gender, family, retirement, activities, and death. Through readings, discussions, exams, and essays, this course help you foster critical thinking and analytical skills to approach issues in the life-course and aging study.

Texts:

Binstock,Robert H. and Linda K. George, Handbook of Aging and the Social Sciences (6th Edition),2006, Academic Press
Quadagno, Jill. Aging and the Life Course: An Introduction to Social Gerontology. (4th Edition), 2008, McGraw-Hill.
Atchley, Robert C. and Amanda S. Barusch.Social Forces and Aging: An Introduction to Social Gerontology.(10thedition), 2004, Wadsworth.

OtherMaterials:

We will watch Korean TV Program 5 times (no translation) and read Korean newspaper articles 2 times in this class to understand current issues relevant to life course and aging in Korea.

Korean TV Program Materials:

보육정책 : KBS시사기획 창 2012. 9. 18.
대학구조조정: KBS시사기획 창 2013. 8. 6.
패자부활: KBS시사기획 창 2013. 4. 16.
국민연금: KBS시사기획 창 2013. 4. 23.
노인문제: KBS시사기획 창 2013. 11. 5.

Course Requirements:

Exams (50%): There will be two exams. The exams will not be cumulative.
Personal Essay (7%): two pages short essay (discussion of a movie about personal trouble/successin a life stage).
Team Projects (31%): Group discussion(3%, you will discuss a topic that we presented in class that day).A reflection paper(20%,this assignment requires you to analyze severalissuesor phenomenon related to life course and agingusing materials covered in lectures and textbook). Paper presentation(8%, students will have mini conferences at the end of the semester to present their reflection papers).
Classattendance(10%): If a studentdoes not attend half of all classes in
Classattendance(10%): If a studentdoes not attend half of all classes in this semester, he/she will fail this class (F grade).
Classparticipation(2%)



Grading
Personal Essay: 7%
Midterm Exam: 25%
Final Exam: 25%
Team Projects: 31%
group discussion(3%), reflection paper(20%), paper presentation(8%)
Classattendance and participation: 12%

Course Outline:

Mar. 3 , 5: Aging and the Life Course (Binstock and George,Chapter 1)

Mar. 10 , 12: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 17 , 19: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 24, 26: Healthand Aging(Binstock and George,Chapter 14)

Mar. 31, Apr. 2: Life Course Transitions (Quadagno,Chapter 3)

Mar. 10 , 12: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 17 , 19: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 24, 26: Healthand Aging(Binstock and George,Chapter 14)

Mar. 31, Apr. 2: Life Course Transitions (Quadagno,Chapter 3)

Apr. 7 , 9: Life Course Transitions (Quadagno,Chapter 3)

Personal Essaydue onApr. 7


Apr. 14 , 16: Psychological Perspectives on Aging(Quadagno, Chapter 7)

Apr. 28, Apr. 30: Psychological Perspectives on Aging(Quadagno, Chapter 7)

May 7: Family Relationships and Social Support Systems(Quadagno,Chapter 8)

May 12 , 14: Family Relationships and Social Support Systems(Quadagno,Chapter 8)

May 19 , 21: Activities and Lifestyles (Atchley and Barusch,Chapter 10)

May 26, 28: Dying, Death, Bereavement, and Widowhood (Atchley and Barusch,Chapter 12)

Jun. 2 , 4: Mini-Conference:EssayPaper Presentation

Jun. 9, 11: Mini-Conference:EssayPaper Presentation

EssayPaper due onJun. 9


Jun. 16: Final Exams


1. Personal EssayGuideline

Write a film review essay usingthelife course perspective.

(1) Choose amovie related to a personaltrouble/successin certainlife stage. Briefly describe the main story focusing on the personaltrouble/success(a half page).

(2) Explain or analyzethe personaltrouble/successby using five principlesof thelife course perspective(refer to thebook chapter of Elder and Johnson)

2. Paper (Group Project) Guideline

Write an essay paper on an issue or phenomenon related to life course and aging in Korea.

(1) Choose an issue or phenomenon related to life course and aging in Korea.Provide a brief description of the issue or phenomenon. (about 3pages) – search newspapers, weekly journals, or internet materials on it and summarize the materials (do not copy them).

(2) Explain or analyzethe issue or phenomenonabove, including at least three citationsfrom the textbooks in order to support your explanations (about 5pages).

(3) Provideyour opinions about solutions or alternatives for the problems in the issue (about 2pages).

* The paper should be no more than 10pages in length (double spaced).
* Citationformat example: direct quotationor paraphrase (Binstock and George, p.25)
* Due:Jun. 9


Mar. 10 , 12: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 17 , 19: Stratification and the Life Course(Binstock and George,Chapter 9)

Mar. 24, 26: Healthand Aging(Binstock and George,Chapter 14)

Mar. 31, Apr. 2: Life Course Transitions (Quadagno,Chapter 3)

Apr. 7 , 9: Life Course Transitions (Quadagno,Chapter 3)

Personal Essaydue onApr. 7


Apr. 14 , 16: Psychological Perspectives on Aging(Quadagno, Chapter 7)

Apr. 21 , 23: Midterm Exams (Apr. 21)

Apr. 28, Apr. 30: Psychological Perspectives on Aging(Quadagno, Chapter 7)

May 7: Family Relationships and Social Support Systems(Quadagno,Chapter 8)

May 12 , 14: Family Relationships and Social Support Systems(Quadagno,Chapter 8)

May 19 , 21: Activities and Lifestyles (Atchley and Barusch,Chapter 10)

May 26, 28: Dying, Death, Bereavement, and Widowhood (Atchley and Barusch,Chapter 12)

Jun. 2 , 4: Mini-Conference:EssayPaper Presentation

Jun. 9, 11: Mini-Conference:EssayPaper Presentation

EssayPaper due onJun. 9


Jun. 16: Final Exams

3. Personal EssayGuideline

Write a film review essay usingthelife course perspective.

(1) Choose amovie related to a personaltrouble/successin certainlife stage. Briefly describe the main story focusing on the personaltrouble/success(a half page).

(2) Explain or analyzethe personaltrouble/successby using five principlesof thelife course perspective(refer to thebook chapter of Elder and Johnson)

4. Personal EssayGuideline

Write a film review essay usingthelife course perspective.

(1) Choose amovie related to a personaltrouble/successin certainlife stage. Briefly describe the main story focusing on the personaltrouble/success(a half page).

(2) Explain or analyzethe personaltrouble/successby using five principlesof thelife course perspective(refer to thebook chapter of Elder and Johnson)

5. Paper (Group Project) Guideline

Write an essay paper on an issue or phenomenon related to life course and aging in Korea.

(1) Choose an issue or phenomenon related to life course and aging in Korea.Provide a brief description of the issue or phenomenon. (about 3pages) – search newspapers, weekly journals, or internet materials on it and summarize the materials (do not copy them).

(2) Explain or analyzethe issue or phenomenonabove, including at least three citationsfrom the textbooks in order to support your explanations (about 5pages).

(3) Provideyour opinions about solutions or alternatives for the problems in the issue (about 2pages).

* The paper should be no more than 10pages in length (double spaced).
* Citationformat example: direct quotationor paraphrase (Binstock and George, p.25)
* Due:Jun. 9

 

6. 건강과 의료의 사회학
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 응용전공 3,4학년 2학기 김진영 영강
국문요약 이 수업은 건강과 질병의 사회학, 혹은 의료사회학을 소개하는 개론 수업이다. 강의의 목적은 학생들이 사회학적 관점으로부터 건강과 의료의 문제를 이해하도록 돕는 것인데, 구체적으로 의료권력의 문제, 건강과 질병에 영향을 미치는 사회적 요인, 질병과 장애의 사회적 의미 등의 주제를 다룬다.
영문요약 This course provides an overview of the field of medical sociology or sociology of health. The purpose of this course is to help students understand health and medicine from sociological perspectives, emphasizing the effects of power, and examining how social forces create illness, affect our ideas about the meaning of illness and disability, structure health care institutions.
강의자료 Weitz, Rose. The Sociology of Health, Illness, and Health Care: A Critical Approach (5th Edition), 2009, Wadsworth Publishing. 등
선수과목  
이수 후
권장과목
생애과정의 사회학
기대효과 노년학, 심리학, 보건학, 가족학, 사회복지 분야에 대한 사회학적 관점에서의 이해 증진.
최근 강의계획서
Sociology of Health and Medicine
Spring 2016 Prof. Jinyoung Kim
Class Hours: 2:00pmto 3:15pm (5thHour) on Monday and Wednesday
Class Room: 307
Office Hours: After Classes
E-mail: jy21kim@gmail.com
Telephone: 02-3290-2085
Office: 121
Course Description:

This course provides an overview of the field of medical sociology or sociology of health. The purpose of this course is to help students understand health and medicine from sociological perspectives, emphasizing the effects of power, and examining how social forces create illness, affect our ideas about the meaning of illness and disability, structure health care institutions. Specific topics cover social construction and cultural forces of health and illness, and the social determinants of health status. Through readings, discussions, exams, and essays, this course help you foster critical thinking and analytical skills to approach issues in medical sociology.

Texts:

Weitz, Rose. The Sociology of Health, Illness, and Health Care: A Critical Approach (5th Edition), 2009, Wadsworth Publishing.
Cockerham, William C. Medical Sociology (11th Edition), 2009, Prentice Hall.
Nettleton,Sarah.TheSociologyofHealthandIllness(2ndedition),2006,Polity.

OtherMaterials:

We will watch Korean TV Program 5 times and read Korean newspaper articles 2 times in this class to understand current issues relevant to health/medicine in Korea.

Korean TV Program Materials:

한의학: KBS시사기획창 2014. 4. 1.
유독물: KBS시사기획창 2014. 9. 16.
학교체육1: KBS시사기획창 2014.12. 9.
학교체육2: KBS시사기획창 2014. 12. 16.
요양병원: KBS시사기획창 2015. 5. 12.

Course Requirements:

Exams (50%): There will be two exams. The exams will not be cumulative.
Personal Essay (7%): two pages short essay (discussion of a movie/drama about health/medical problems).
Team Projects (31%): Group discussion (3%, you will discuss a topic that we presented in class that day). A reflection paper (20%, this assignment requires you to analyze several issues or phenomenon related to health/medicine using materials covered in lectures and textbook). Paper presentation (8%, students will have mini conferences at the end of the semester to present their reflection papers). At the end of semester, each student evaluates the contributions of other students in the same group, and the evaluations will be reflected in grades of team projects.
Classattendance(10%): If a student does not attend half of all classes in this semester, he/she will fail this class (F grade).
Classparticipation(2%)



Grading
Personal Essay: 7%
Midterm Exam: 25%
Final Exam: 25%
Team Projects: 31%
group discussion(3%), reflection paper(20%), paper presentation(8%)
Classattendance and participation: 12%

Course Outline:

Mar. 2, 7: 1. The Sociology of Health, Illness, and Health Care. (Weitz, Chapter 1)

Mar. 9 , 14: 2. The Social Sources of Illness. (Weitz, Chapter 2)

Mar. 16, 21: 3. The Social Demography of Health: Gender, Age (Cockerham, Parts of Chapter 4: pp. 64-77)

Mar. 23, 28: 4. The Social Demography of Health: Gender, Age (Cockerham, Parts of Chapter 4: pp. 64-77)

Mar. 30, Apr. 4: 5. Social Stress and Health (Cockerham, Chapter 5)

Personal Essay due on Apr.4

Apr. 6, 11: 6. . Social Stress and Health (Cockerham, Chapter 5)

Apr. 13, 18: 7.TheSocialConstructionofMedicalKnowledge (Nettleton,Chapter2)NoClasson13 (Wednesday)

Apr. 20, 25: Midterm Exams (Apr.20 ) No Class on 25 (Monday)

Apr. 27, May. 2: 8.LayHealthBeliefs,LifestylesandRisk(Nettleton,Chapter3)

May. 4 , 9: 9. The Experience of Disability, Chronic Pain, and Chronic Illness (Weitz, Chapter 6)

May. 11 , 16: 10. The Sociology of Mental Illness (Weitz, Chapter 7)

May. 18 , 23: 11. The Sociology of Mental Illness (Weitz, Chapter 7)

May. 25, 30: 12. The Sociology of Lay-Professional Interactions (Nettleton,Chapter6)

Jun. 1, 6: 13.Mini-Conference:ReflectionPaperPresentation

NoClasson6 (Monday) Essay Paper due on Jun.1

Jun. 8, 13: 14.Mini-Conference:ReflectionPaperPresentation

Jun. 15: Final Exams

Personal Essay Guideline

Write a film/drama review essay using the sociological perspectives.

(1) Choose a movie/drama related to health/medical problems of a person. Briefly describe the main story focusing on the personal problems (a half page).

(2) Explain or analyze the personal problems by using the sociological perspectives. (refer to the reading materials from Mills and/or Berger)

* 2 pages in length.
* Due:. Apr. 4th.

Reflection Paper (Group Project) Guideline

Write an essay paper on an issue or phenomenon related to health or medicine in Korea.

(1) Choose an issue or phenomenon related to health or medicine in Korea.Provideabriefdescriptionoftheissueorphenomenon.(about3pages)–searchnewspapers,weeklyjournals,orinternetmaterialsonitandsummarizethematerials(donotcopythem).

(2) Explain or analyze the issue or phenomenon above, including at least three citations from the textbooks in order to support your explanations (about 5 pages).

(3) Provide your opinions about solutions or alternatives for the problems in the issue (about 2 pages).

* The paper should be no more than 10 pages in length (double spaced).
* Citation format example: direct quotation or paraphrase (Weitz, p.25)
* Due: Jun. 1st

 

7. 노년사회학
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 언어
SOCIETY 응용전공 3,4학년 2학기 국강
국문요약 교육목표:
1. 세계와 한국의 인구고령화 현상에 대해 이해하고, 초고령미래사회에 요구되는 개인 및 사회의 과제에 대해 이해한다.
2. 노년에 대해 역사적·이론적으로 이해한다.
3. 고령사회를 먼저 경험하고 있는 선진국들의 사례를 학습함으로써, 고령사회에 나타날 수 있는 사회문제들을 예측하고, 이러한 문제들을 해결하기 위해 필요한 사회적 차원의 대응방안을 모색할 수 있게 한다.
4. 학생들 스스로 자신의 100세 시대 생애설계를 해 봄으로써, 고령사회에 대한 개인적 차원의 대응방안에 대해 진지하게 성찰하고, 장기적 차원에서 체계적으로 준비할 수 있게 한다.
5. 고령사회에서 야기될 수 있는 세대간 갈등을 극복하고 세대간 연대를 이끌어 낼 수 있는 방안을 모색한다.
영문요약  
강의자료 김수영·모선희·원영희·최희경, 2009, 『노년사회학』, 학지사.
- 최성재, 2010, 『고령화사회의 노인복지학』, 서울대학교출판문화원.
- 최성재, 2012, 『모든 세대가 함께 하는 고령화사회: 선진국의 경험과 한국의 정책 방향』, 서울대학교출판문화원.
- Hooyman, N.R. & Kiyak, H.A., 2005, Social Gerontology, Pearson Education, Inc.
- 東京大學高齡社會總合硏究機構, 2013, 『東大がつくった確かな未來視點を持つための高齡社會の敎科書』, Benesse.
- UNFPA, 2012, Ageing in the Twenty-First Century: A Celebration and A Challenge.
- 정진웅, 2012, 『노년의 문화인류학-제2개정판』, 한울.
- 고미숙 외, 2016, 『나이 듦 수업』, 서해문집.
- NHK 스페셜 제작팀, 2016, 『노후파산: 장수의 악몽』, 다산북스.
팻 테인 엮음, 슐람미스 샤하르 외 6인 지음, 안병직 옮김, 2012, 『노년의 역사: 고정관념과 편견을 걷어낸 노년의 초상』, 글항아리.
- 테드 피시먼, 2011, 『회색 쇼크: 고령화, 쇼크인가 축복인가』, 반비.
- Bengtson,V.L. & Burgess,E.O. & Parrott,T.M,, 1997, Theory, Explanation and a Third Generation of Theoretical Development in Social Gerontology, Journal of Gerontology, 52B(2).
- 김정석, 2007, 「고령화의 주요사회이론과 담론」, 『한국노년학』 27(3).
- 코리 M. 에이브럼슨, 2015, 『불평등이 노년의 삶을 어떻게 형성하는가』, 에코리브르.
- 요스타 에스핑-안데르센, 2014, 『끝나지 않은 혁명』, 나눔의 집.
- 조안 C. 트론토, 2014, 『돌봄민주주의』, 아포리아.
- 김혜경 외, 2011, 『노인돌봄』, 양서원.
- 제정임 엮음, 2013, 『황혼길 서러워라: 단비뉴스의 대한민국 노인보고서』, 오월의 봄.
- 미스타 조,2015,『어쩌면 당신은 관심없는 이야기:독거노인』,큰글사랑.
- 김혜원, 2011, 『나 같은 늙은이 찾아와줘서 고마워』, 오마이북.
- 아시아경제신문 특별취재팀, 2014, 『그 섬, 파고다』, 황금사자.
- NHK 무연사회 프로젝트팀, 2012, 『무연사회: 혼자 살다 혼자 죽는 사회』, 용오름.
- 야마무라 모토키, 2015, 『나홀로 부모를 떠안다: 고령화와 비혼화가 만난 사회』, 코난북스.
- 히라야마 료, 2015, 『아들이 부모를 간병한다는 것: 부모를 간병하는 아들 28명의 체험담』, 어른의 시간.
- 김동선, 2004, 『야마토마치에서 만난 노인들』, 궁리.
- 후지와라 토모미, 2014, 『폭주노인: 그들은 왜 위험하고 잔인한 폭력노인이 되었을까』, 좋은책만들기.
- 전영수, 2011, 『은퇴대국의 빈곤보고서』, 맛있는책.
- 구정은, 정유진, 2015, 『10년 후 세계사』, 추수밭.
- 최정신, 이언 폴손, 2015, 『스칸디나비아의 시니어 코하우징』, 어문학사.
- 일반재단법인 주총연 엮음, 2014, 『노후를 위한 집과 마을』, 클.
선수과목 농촌사회학, 환경사회학, 건강과 의료의 사회학
이수 후
권장과목
사회발전론, 역사사회학, 과학기술사회학, 문화사회학
기대효과 일상에서 개인적으로뿐만 아니라 사회적으로도 더 건강한 먹거리 선택과 식생활을 영위할 수 있는 시민적 소양을 기른다.
농업과 식품산업뿐만 아니라 보건의료나 문화산업 등의 관련 영역에서 다양한 실용적‧공학적 전문지식이 시너지 효과를 낳도록 입안되고 현실화되는 방향과 틀을 제시할 수 있는 종합전문가(generalist)의 역량을 기른다.
사회체계의 사회‧생태적 지속가능성이 세계적 화두가 되고 있는 만큼 앞으로 더욱 활성화될 지자체 또는 전국 차원의 먹거리 거버넌스에서 요구되는 각종 정책의 구상‧입안‧분석‧평가‧자문 능력을 기를 수 있다. 무엇보다 각 분야‧세력의 특성과 내적 논리에 대한 총체적 조망에 기초하여 아젠다의 공유와 해법 모색을 위한 커뮤니케이션을 촉진시킴으로써 보다 생산적이고 사회통합적인 정책형성과정을 만드는 데 기여할 수 있다.
최근 강의계획서


학습목표

1. 세계적 차원의 인구고령화 현상과 초고령미래사회에 요구되는 개인 및 사회의 과제에 대해 이해한다.
2. 노년에 대해 역사적, 이론적으로 이해한다.
3. 고령사회를 먼저 경험하고 있는 선진국들의 사례를 학습함으로써, 고령사회에서 나타날 수 있는 사회문제들을 예측하고 이러한 문제들을 해결하기 위해 필요한 사회적 차원의 대응 방안을 모색할 수 있게 한다.
4. 학생 스스로 자신의 100세 시대 인생 설계를 해 봄으로써, 고령사회에 대한 개인적 차원의 대응 방안에 대해 진지하게 성찰하고 장기적 차원에서 체계적으로 준비할 수 있게 한다.

교재

정진웅, 2012, [노년의 문화인류학](제2개정판), 한울.
고미숙 외, 2016, [나이듦 수업], 서해문집, 2016.
김수영, 모선희, 원영희, 최희경, 2009, [노년사회학], 학지사. NHK스페셜제작팀, 2016, [노후파산: 장수의 악몽], 다산북스.

학습계획

기 간 학 습 내 용
1 03.02 - 03.08 강의 소개, 고령화하는 세계와 초고령미래의 과제
2 03.09 - 03.15 노년에 대한 역사적 접근
3 03.16 - 03.22 노년에 대한 역사적 접근
4 03.23 - 03.29 개인 1: 노화와 건강
5 03.30 - 04.05 개인 2: 고령자의 생활과 돈
6 04.06 - 04.12 개인 3: 고령자의 사회관계-가족, 친구, 이웃
7 04.13 - 04.19 고령사회의 쟁점 1: 노년기의 불평등
8 04.20 - 04.26 중간고사 (휴강) (개인보고서와 조발표로 대체)
9 04.27 - 05.03 고령사회의 쟁점 2: 노인돌봄
10 05.04 - 05.10 고령사회의 쟁점 3: 세대관계
11 05.11 - 05.17 사회시스템 1: 노년기를 지탱하는 소득보장정책
12 05.18 - 05.24 사회시스템 2: 노년기를 지탱하는 의료 복지정책
13 05.25 - 05.31 사회시스템 3: 가족돌봄제공자 지원 정책
14 06.01 - 06.07 사회시스템 4: 고령자를 지원하는 마을 만들기
15 06.08 - 06.14 죽음에 대해 다시 생각하기
16 06.15 - 06.21 기말고사

 

 

8. 식품과 사회
분류 트랙과 과목특성 이수구분 권장 이수학기 담당교수 언어
SOCIETY 응용전공 3,4학년 2학기 김철규 국강
국문요약 이 강좌는 현대사회에서의 먹거리 문제를 사회학적으로 이해하는 데 그 목적이 있다. 식이(食餌)와 관련된 인간의 모든 활동은 경제와 문화의 총체로서 사회 속에서 이뤄지며, 또 역으로 모든 먹거리 속에는 사회적 관계와 그것의 변화 궤적으로서 역사가 담겨 있다. 따라서 오늘 우리가 무엇을 어떻게 먹는가라는 문제는 그 자체가 현대사회의 구성‧운동 원리를 분석하고 설명하는 방편이 된다. 먼저 먹거리 문제에 관한 이론적‧방법론적 논의를 검토한다. 이어 현재 지배적인 식품의 생산‧유통‧소비방식으로서 산업적 농식품체계의 구조적 특징과 문제점을 농업‧환경‧보건‧문화 영역의 주요 사회이슈와 관련지어 살펴본다.
마지막으로 그런 관행체계의 발생‧지속 원인을 현대 자본주의 사회의 역사적 형성과 진화라는 더 넓은 맥락 속에서 검토한다. 이를 통해 사회‧생태적으로 지속가능한 대안 농식품체계 나아가 대안사회를 그려보고 만들어가는 시민적 실천에 요구되는 장기적‧거시적 안목을 기른다.
영문요약 This course aims to understand the food questions in modern society through the sociological theory. First, it reviews the theoretical and methodological discussions of food issues. Next investigates the structural features and problems of industrialized agri-food system, focusing on its environmental, agricultural, cultural and public health effect. Finally, this course examines the causes of such system in the wider context of the historical formation and evolution of the modern capitalist society. This will contributes to foster the long-term macro perspective required for the civil action to make an alternative agri-food system and society.
강의자료 앨런 비어즈워스‧테레사 케일, 2010, 󰡔메뉴의 사회학󰡕, 한울.
마이클 캐롤란, 2013, 󰡔먹거리와 농업의 사회학󰡕, 따비.
오스터비르‧소넨펠드, 2015, 󰡔먹거리, 지구화, 그리고 지속가능성󰡕, 따비.
김흥주 외, 2015, 󰡔한국의 먹거리와 농업󰡕, 따비.
윤종희‧박상현 외, 2006, 󰡔역사적 자본주의 분석과 생태론󰡕, 공감.
필립 맥마이클, 2013, 󰡔거대한 역설󰡕, 교양인.
윤종희, 2015, 󰡔현대의 경계에서󰡕, 생각의힘.
톰 스탠디지, 2012, 󰡔식량의 세계사󰡕, 웅진.
프레드 맥도프 외, 2006, 󰡔이윤에 굶주린 자들󰡕, 울력.
제니퍼 클랩, 2013, 󰡔식량의 제국󰡕, 이상북스.
잭 클로펜버그, 2007, 󰡔농업생명공학의 정치경제학󰡕, 나남.
리처드 레빈스, 2009, 󰡔열한번째 테제로 살아가기󰡕, 한울.
선수과목 농촌사회학, 환경사회학, 건강과 의료의 사회학
이수 후
권장과목
사회발전론, 역사사회학, 과학기술사회학, 문화사회학
기대효과 일상에서 개인적으로뿐만 아니라 사회적으로도 더 건강한 먹거리 선택과 식생활을 영위할 수 있는 시민적 소양을 기른다.
농업과 식품산업뿐만 아니라 보건의료나 문화산업 등의 관련 영역에서 다양한 실용적‧공학적 전문지식이 시너지 효과를 낳도록 입안되고 현실화되는 방향과 틀을 제시할 수 있는 종합전문가(generalist)의 역량을 기른다.
사회체계의 사회‧생태적 지속가능성이 세계적 화두가 되고 있는 만큼 앞으로 더욱 활성화될 지자체 또는 전국 차원의 먹거리 거버넌스에서 요구되는 각종 정책의 구상‧입안‧분석‧평가‧자문 능력을 기를 수 있다. 무엇보다 각 분야‧세력의 특성과 내적 논리에 대한 총체적 조망에 기초하여 아젠다의 공유와 해법 모색을 위한 커뮤니케이션을 촉진시킴으로써 보다 생산적이고 사회통합적인 정책형성과정을 만드는 데 기여할 수 있다.
최근 강의계획서


학습목표

인간이 만들어낸 먹거리나 먹기와 관련된 인간의 모든 활동은 사회 속에서 이뤄지며 따라서 그 속에 '사회'를 담고 있고 나아가 그 자체 사회와 역사를 만들어가는 한 요소가 된다. 무엇을 어떻게 먹는가라는 것은 오늘의 한국사회나 세계의 사회(들)을 들여다보는 유용한 창일 뿐 아니라 그 자체가 현대사회의 경제와 문화를 분석하고 설명하는 주 요인의 하나인 것이다. 이런 관점에서 본 강의는 현대 자본주의 사회에 고유한 먹거리의 생산과 소비방식으로서 산업화된 농식품체계와 그 관련 사회문제들에 대한 이해를 도모하고, 또 그것을 통해 '현대사회(Modern Society)'를 설명하는 사회학의 기본 개념과 논리를 익혀 우리 일상에 대한 거시적/비판적 안목을 기르는 것을 목표로 한다.

수업자료

앨런 비어즈워스와 테레사 케일, [메뉴의 사회학], 박형신/정헌주 역, 한울, 2010
마이클 캐롤란, [먹거리와 농업의 사회학], 김철규 외 역, 따비, 2013
윤종희‧박상현 외, 2006, [역사적 자본주의 분석과 생태론], 공감.
Peter J. Taylor, [Modernities], University of Minnesota Press

학습계획

기 간 학 습 내 용
1 03.02 - 03.08 수업 소개  
2 03.09 - 03.15 사회문제로서 먹거리문제 : 사회 속의 음식, 음식 속의 사회 비어즈워스/케일, 2, 3장
3 03.16 - 03.22 문화인가 아노미인가 : 나/우리의 식생활 둘러보기 비어즈워스/케일, 6, 8장
4 03.23 - 03.29 식품소비와 (전통적) 식량/빈곤문제 캐롤란 4장 비어즈워스/케일 9장
5 03.30 - 04.05 식품소비와 지배/차별문제 비어즈워스/케일 4장, 캐롤란 6장
6 04.06 - 04.12 식품소비와 영양/보건문제 비어즈워스/케일 7장
7 04.13 - 04.19 식품공급의 지속가능성 문제 캐롤란 8장, 10장
8 04.20 - 04.26 (중간과제로 대체) 중간고사
9 04.27 - 05.03 농식품 생산연쇄의 현대화 캐롤란 3장 비어즈워스/케일 5장
10 05.04 - 05.10 농업의 산업화와 농촌문제 캐롤란 2장, 9장
11 05.11 - 05.17 농업의 산업화와 식품자본 캐롤란 2장, 3장 비어즈워스/케일 11장
12 05.18 - 05.24 대안 농식품운동: 현황과 쟁점 캐롤란 11장, 12장 비어즈워스/케일 10장
13 05.25 - 05.31 역사적 자본주의와 농업생태체계 윤종희 외 1장 비어즈워스/케일 1장
14 06.01 - 06.07 농식품체계의 산업화와 소비주의 식생활 윤종희 외 1장 Taylor 3장
15 06.08 - 06.14 농식품체계의 세계화와 '신자유주의'의 지속가능성 윤종희 외 1장 Taylor 7장, 에필로그
16 06.15 - 06.21 (기말고사) 기말고사